Dnes je: 30. 12. 2024
Svátek má: David
Informační centrum
ČSA 1
789 01 Zábřeh
tel. 583 411 653
tourism.zabreh.cz
27. 4. 2024 Srdečně Vás zveme na tradiční setkání obyvatel Mikroregionu Zábřežsko s bohatým kulturním programem, které se uskuteční ve středu 1. 5. 2024 v Zábřehu.
10. 7. 2023
14. 6. 2021 Srdečně Vás zveme na setkání obyvatel našeho mikroregionu, které se uskuteční v Postřelmůvku, v sobotu 19. 6. 2021 od 9,00 hodin.
16. 9. 2020
16. 9. 2020
Úvod Dokumenty Strategické dokumenty Strategie cestovního ruchu
Strategie rozvoje cestovního ruchu Mikroregionu Zábřežsko.
Strategie rozvoje cestovního ruchu Mikroregionu Zábřežsko
1) Strategie
Celková strategie, zajišťující naplnění vize je dána jednak vymezenými kritickými faktory úspěšnosti a následným stanovením strategických záměrů cestovního ruchu. Z vize, kritických faktorů úspěšnosti a záměrů vychází základní strategické cíle, jejichž naplnění usnadní dekompozice do strategických rozvojových oblastí se stanovenými dílčími opatřeními.
Strategické rozvojové oblasti
|
Opatření
|
Popis a cíl opatření
|
1. Primární rozvoj
|
1.1 Vytvoření zázemí pro prezentaci zdravého způsobu života, zdravé výživy a místních produktů
|
Vytipování vhodného objektu pro vybudování „Centra zdravého způsobu života“ spojeného s nabídkou místních bioproduktů včetně biopotravin a multimediální prezentací a následné vytvoření centra. Cílem je prezentovat návštěvníkům Zábřežska vše, co je spojeno se zdravým stylem života a dlouhověkostí.
|
1.2 Vytváření nových atraktivit se sportovním a sportovně – zábavním zaměřením.
|
MiZ je velmi omezeně vybaven nabídkou sportovních resp. sportovně – zábavních atraktivit, nabízejících své služby a přispívajícím tak k růstu jeho atraktivity pro turisty a návštěvníky. Nově vytvářené atraktivity by měly vycházet z naformulované vize a měly by využívat silné stránky a specifika turismu v regionu (cykloturismus, hipoturismus, venkovský turismus, vodní turismus).
|
|
1.3 Vytváření nových atraktivit s poznávacím a zábavně – poznávacím zaměřením.
|
MiZ je velmi omezeně vybaven nabídkou poznávacích resp. zábavně – poznávacích atraktivit, nabízejících své služby a přispívajícím tak k růstu jeho atraktivity pro turisty a návštěvníky. Nově vytvářené atraktivity by měly vycházet z naformulované vize a měly by využívat silné stránky a specifika turismu v regionu (cykloturismus, hipoturismus, venkovský, agro a eko agro turismus, vodní turismus, produkce biopotravin, spojení s železnicí atd.).
|
|
1.4 Vytvoření předpokladů pro využití osobnosti Jana Eskymo Welzla.
|
Vytipování objektu v regionu spojeného s osobností J.E.Welzla a vytvoření multimediální a interaktivní zábavně-osvětové expozice muzea v tomto objektu. Cílem je „zhmotnit“ největší osobnost turismu (nejen) Zábřežska – J.E. Welzla pro podporu rozvoje příjezdového cestovního ruchu.
|
|
2. Sekundární rozvoj
|
2.1 Rozvoj Acrobat Parku ve Štítech.
|
Doplnění chybějících služeb v rámci areálu Acrobat Parku Štíty (infokiosek, úschovna kol atd.). Cílem je zatraktivnit významný prvek nabídky adrenalinového sportu a zároveň místo působení olympijského vítěze Aleše Valenty pro návštěvníky a turisty.
|
2.2 Vytvoření nabídky poznávacích a naučných tras / stezek.
|
Realizace projektu poznávacích a naučných tras/stezek, zaměřeného na přírodní atraktivity (Přírodní rezervace Pod Trlinou, přírodní park Březná atd.), technické památky (Památník dokončení trati Olomouc – Praha, areál zábřežského vlakového nádraží atd.), architektonické a sakrální objekty. Cílem je zatraktivnit stávající nabídku poznávacího turismu v MiZ.
|
|
2.3 Vytvoření zázemí pro prezentaci sakrálních památek v mikroregionu a jejich obnova.
|
Vytvoření expozice sakrálních památek Zábřežska včetně informačního zázemí a obnova sakrálních památek. Cílem je ukázat návštěvníkům Zábřežska jeho historii prostřednictvím sakrálních památek.
|
|
2.4 Zatraktivnění vodních toků (Morava, Moravská Sázava, Desná, Březná) a vodních ploch (přehrada Dolní Bušínov atd.) pro turisty a návštěvníky MiZ.
|
Doplnění chybějících služeb v okolí vodních toků a vodních ploch. Cílem je zatraktivnění nabídky MiZ pro zájemce o vodní turismus a vodní sporty.
|
|
2.5 Vytvoření zázemí pro využití silné vazby regionu a zejména města Zábřehu na historii i současnost železnice.
|
Zábřeh leží na významném železničním koridoru a je spjat jak s historií, tak i současností železnice. Pro další rozvoj nabídky turismu v regionu je tedy velmi vhodné této skutečnosti využít. Jednou z možností je vytvoření zázemí pro malou expozici z historie železnice na nevyužívané odstavné koleji v úseku Zábřeh na Moravě – Krasíkov. Cílem je prezentovat návštěvníkům Zábřežska významnou historii i současnost železniční dopravy v regionu i v ČR.
|
|
2.6 Vytvoření zázemí pro prezentaci venkovského prostředí a lidové architektury Zábřežska.
|
Využití vhodných stávajících areálů a objektů pro vytvoření komplexní mikroregionální sítě prezentující historii a současnost venkovského regionu s vazbou na rozvoj venkovské, agro a ekoagro turistiky. Cílem je prezentovat návštěvníkům Zábřežska lidové umění spojené s historickým způsobem života.
|
|
2.7 Využití historických prostor a staveb v MiZ pro potřeby rozvoje turismu.
|
V MIZ je řada historických budov a areálů, které v minulosti sehrály více či méně významnou roli a jejich případná adaptace by přispěla rozvoji turismu v MiZ. Jde např. o budovu bývalé věznice ve Štítech (využití historické kuriózní stavby která by mohla být zajímavá jako typ technické památky), o využití cihelny ve Štítech (využití zajímavého objektu cihelny včetně prostoru jednotlivých pecí) atd. Cílem je jednak zachování historicky významných a zajímavých objektů a jejich využití pro zlepšení nabídky turismu Zábřežska.
|
|
2.8 Rozvoj sportovně – rekreačních a zábavních objektů a areálů v MiZ.
|
V MiZ je řada areálů, které jsou využívány pro sportovní, rekreační a zábavní účely a napomáhají tedy rozvoji turismu v regionu. Jejich stávající stav a využití však nejsou optimální a proto je potřeba se na rozvoj takovýchto areálů zaměřit. Jedná se např. o využití opuštěného lomu Humenec na okraji města Zábřeh pro nabídku adrenalinových sportů, o rozvoj plaveckého areálu v Zábřeze (rekonstrukce současného plaveckého bazénu a jeho přebudování na multifunkční sportovní a relaxační centrum), o rozvoj areálu stadionu v Zábřeze atd. Cílem je rozšíření a zkvalitnění nabídky pro zájemce o aktivní pobyty a zábavu a vytvoření předpokladů pro bohatou programovou nabídku turistů a návštěvníků MiZ..
|
|
3. Terciární rozvoj
|
3.1 Vytvoření produktů/produktových balíčků pro aktivní pobyty v regionu, vycházející zejména z potenciálu pro pěší, cyklo a hipo turistiku a pro běžecké lyžování.
|
Vytvoření portfolia produktů/produktových balíčků aktivní turistiky spojených s osobností J.E. Welzla – např. welzlování na kole, na vodě, na koni, na lyžích. Cílem je vytvoření unikátní nabídky krátkodobých (1-3 dny) a střednědobých (6 – 10 dnů) pobytů pro vybrané cílové skupiny turistů, pokrývající celý rok.
|
3.2 Vytvoření produktů/produktových balíčků profesního a incentivního turismu, vycházející zejména z pozice ekologického zemědělství v MiZ.
|
Vytvoření portfolia produktů/produktových balíčků profesního a incentivního turismu, vycházejícího zejména z výjimečně silné nabídky biopotravin ve spolupráci se svazem ekolog. zemědělců PRO-BIO. Cílem je vytvořit nabídku kongresového (konferenčního) a incentivního turismu v MiZ.
|
|
3.3 Vytvoření produktů/produktových balíčků poznávací turistiky, zaměřené na osobnosti MiZ, historii a současnost železnice, historické a kulturní památky MiZ.
|
Vytvoření portfolia produktů/produktových balíčků poznávací turistiky s vazbou na naučné trasy/stezky a s využitím osobností (např. Welzl, Drásal, Valenta), zvláštností (např. Horní Studénky – „kopec plný vody“ a obec s nejvyšším průměrným věkem v ČR), historie železnice, architektonických a sakrálních objektů a přírodních atraktivit. Cílem je vytvoření atraktivní nabídky krátkodobých (1-3 dny) a střednědobých (6 – 10 dnů) pobytů pro vybrané cílové skupiny turistů.
|
|
3.4 Vytvoření portfolia produktů/produktových balíčků s využitím široké nabídky sousedních atraktivních destinací a lokalit.
|
Vytvoření portfolia produktů/produktových balíčků CR zaměřené na poznávání památek UNESCO (Olomouc, Kroměříž) a přírodních atraktivit Hrubého a Nízkého Jeseníku, Králického Sněžníku, Orlických hor a Litovelského Pomoraví. Cílem je vytvoření atraktivní nabídky krátkodobých (1-3 dny) a střednědobých (6 – 10 dnů) pobytů pro vybrané cílové skupiny turistů.
|
|
4. Podpůrná vybavenost
|
4.1 Vytvoření informačního a orientačního systému turisticky atraktivních míst/cílů.
|
Vytvoření informačního a orientačního systému (vč. systému značení) turisticky atraktivních míst/cílů (s vazbou na okolní turistické oblasti) a v souladu se standardy CzechTourismu (tzv. hnědé cedule), informační panely s mapami a pohledovými mapami atd. Cílem je zkvalitnění informačních a orientačních služeb pro návštěvníky a turisty MiZ.
|
4.2 Napojení MiZ na trasy cyklobusů a skibusů.
|
Vytvoření autobusových linek cyklobusů (jaro – léto – podzim) a skibusů (zima) v rámci dopravní obslužnosti s napojením na stávající linky v Jeseníkách ve spolupráci s DMMS a Connex Morava. Cílem je zkvalitnění nabídky služeb pro cykloturisty a zájemce o zimní rekreaci.
|
|
4.3 Rozvoj sítě cyklotras a cyklostezek v MiZ v návaznosti na regionální, národní a mezinárodní cyklotrasy.
|
Vytvoření systému několika okruhů cyklotras/cyklostezek napojených zejména na mezinárodní cyklotrasu č. 6114 (Nedvězí, rozc. – Šumperk – Staré Město – Kladské sedlo (CZ/PL). Cílem je vytvořit atraktivní nabídku pro cykloturisty a využít velmi vhodné krajiny pro nenáročnou cykloturistiku zejména rodin s dětmi.
|
|
4.4 Rozšíření nabídky služeb pro cykloturisty (systém „Cyklisté vítáni“).
|
V regionu je poměrně dobrá nabídka značených cyklotras, chybí však síť doplňkových služeb, vytvářejících pro cykloturisty komplexní nabídku. V návaznosti na projekt „Cyklisté vítáni“ je potřeba rozšířit nabídku takovýchto služeb. Cílem je zkvalitnění nabídky služeb pro cykloturisty v MiZ.
|
|
4.5 Vybudování sítě hipostezek včetně doprovodné infrastruktury v MiZ v návaznosti na regionální a národní systém hipostezek.
|
Příprava a realizace projektu sítě hipostezek včetně doprovodné infrastruktury ve spolupráci s podnikatelskými subjekty a dotčenými organizacemi. Cílem je vytvořit atraktivní nabídku pro vyznavače hipoturistiky.
|
|
4.6 Rozšíření a zkvalitnění nabídky ubytovacích služeb pro zvýšení atraktivnosti regionu pro turisty.
|
V rámci MiZ chybí nebo je nedostatečná nabídka jednotlivých služeb, vytvářející neopominutelné předpoklady pro spokojenost turistů. Jde o vytváření ubytovacích kapacit (např. hotel *** s kapacitou pro autobusový zájezd, kemp ubytování na farmě atd), splňujících standardy dle platné kategorizace ubyt. zařízení.
|
|
4.7 Rozšíření nabídky doprovodných služeb cestovního ruchu.
|
V rámci MiZ chybí nebo je nedostatečná nabídka doprovodných služeb, vytvářející neopominutelné předpoklady pro spokojenost turistů. Jde o služby typu půjčoven a servisů sportovního nářadí, výstroje a výzbroje (cyklopůjčovny, cykloservisy, půjčovny rybářských potřeb atd.).
|
|
5. Marketing
|
5.1 Vytvoření systému marketingového plánování mikroregionu.
|
Společně s okolními turistickými oblastmi a ve spolupráci s destinačním managementem (DMMS) vytvořit systém marketingového plánování pro podporu nabídky na cílových trzích cestovního ruchu (s využitím relevantních nástrojů – účast na vybraných výstavách a veletrzích, organizace famtripů a presstripů, účast na vybraných workshopech CzechTourismu, marketingové tiskoviny atd.). Cílem je zvýšení účinnosti marketingových aktivit MiZ.
|
5.2 Příprava marketingových materiálů (zejména tiskovin a reprezentativních webových stránek) pro návštěvníky a turisty.
|
Připravit marketingové materiály (zejména tiskoviny, ale i e-nabídku v JČ a dalších jazykových mutacích – zejména v polštině, němčině a angličtině) pro návštěvníky a turisty. Cílem je zlepšení „prodejnosti“ nabídky CR v MiZ.
|
|
6. Organizační rozvoj
|
6.1 Vytvoření předpokladů pro organizační a personální zvládnutí rozvoje cestovního ruchu v MiZ.
|
Další rozvoj CR v MiZ bude vyžadovat výraznější nasazení personálních, finančních a materiálních zdrojů. Je potřeba jednak důsledněji využít napojení na další subjekty CR v regionu SMaS, turistické oblasti Jeseníky a v OK a tím posílit synergii ze vzájemné spolupráce a jednak vytvořit v první fázi personální („mozkové“) zázemí, které by bylo schopno připravit podmínky pro zásadní kvalitativní změnu rozvoje CR v MiZ.
Jedním z kroků je delegování zástupce MiZ do pracovní skupiny pro Jeseníky v rámci turistického regionu Severní Morava a Slezsko s návazným zajištěním činnosti vlastní místní (mikroregionální) pracovní skupiny pro CR. Vhodným řešením bude vytvoření stálé „pracovní skupiny“ pro cestovní ruch, která by průběžně projednávala realizaci strategie, její průběžnou aktualizaci a podílela by se na přípravě rozvojových projektů cestovního ruchu (příprava zadání, projednání se zainteresovanými subjekty v MiZ atd.), příprava legislativních iniciativ (např. řešení problémů v oblasti eko-agro). Tato skupina by byla rovněž návazným subjektem na pracovní skupinu Jeseníky a byla by rovněž místním partnerem pro destinační management. Cílem je zapojení MiZ do plánování marketingových aktivit turistické oblasti Jeseníky a turistického regionu SMaS a zlepšení vnitřní spolupráce a proorganizovanosti CR v MiZ.
|
6.2 Vytvoření podmínek pro efektivní přípravu vybraných/prioritních projektů pro žádosti o financování z EU v období 2007-2013.
|
Vytvoření pravidel výběru prioritních projektů CR v MiZ a vlastní realizace předprojektové a projektové přípravy v souladu s rozvojovou strategií CR v MiZ včetně zajištění financování. Cílem je dohoda o realizaci prioritních projektů CR na úrovni MiZ.
|
|
6.3 Podpora rozvojových aktivit popularizací CR, celoživotním vzděláváním, zlepšením komunikace v MiZ a průběžnou aktivní politikou ve vztahu k potenciálním investorům z regionu, ČR i zahraničí a k místním obyvatelům.
|
Podpora rozvojových aktivit cestovního ruchu v rámci MiZ zajištěním celoživotního vzdělávání a vnitřní komunikace zaměřené na místní obyvatelstvo, podnikatelské subjekty a ostatní zainteresované subjekty, stejně jako aktivní přístup k získávání investorů do cestovního ruchu v MiZ. Cílem je získání širší podpory a připravenosti na rozvoj CR v regionu a investičních zdrojů pro rozvoj infrastruktury a kvality služeb cestovního ruchu v MiZ.
|
Strategie rozvoje cestovního ruchu mikroregionu Zábřežsko byla dokončena v říjnu 2005. Celý dokument si můžete stáhnout v pdf (2,5 MB).
Tento projekt byl spolufinancován Olomouckým krajem.
Datum zveřejnění: 20. 9. 2010 | doporučit na Facebook
mapa stránek | prohlášení o přístupnosti | webmaster | Copyright © 2010. Všechna práva vyhrazena.
tvorba webových stránek Užitečnýweb.cz